Menselijk, verbindend, eenvoudig en zorgvuldig. Met die uitgangspunten wil de gemeente Zwartewaterland haar dienstverlening doorontwikkelen. Hoe dat moet gebeuren, heeft de gemeente vastgelegd in een visie op dienstverlening. Het college van B&W legt de visie nog ter besluitvorming voor aan de gemeenteraad. "De uitgangspunten uit de visie laten zien wie wij zijn als dienstverlener, waarvoor we staan en waarnaar we streven", aldus wethouder Maarten Slingerland.

"Aan de hand van het rapport van de Rekenkamercommissie Zwartewaterland hebben we de ambitie uitgesproken om onze dienstverlening door te ontwikkelen. Dat heeft geresulteerd in een visie op dienstverlening", legt wethouder Slingerland uit. "We willen vooral koesteren wat we goed doen. En kijken wat we beter kunnen doen." 

Inwonerspanel

Bij het ophalen van informatie voor de visie ging de gemeente onder meer in gesprek met raadsleden, inwoners, organisaties en ondernemers. Bij het onderzoek werd voor de eerste keer het nieuwe inwonerspanel Zwartewaterland Spreekt ingezet. In totaal deden 474 inwoners uit het panel mee aan het onderzoek. Slingerland: “We hebben veel respons gekregen op ons onderzoek binnen het inwonerspanel. Ik wil alle deelnemers bedanken voor hun betrokkenheid. Het heeft waardevolle informatie voor ons opgeleverd.”

Het inwonerspanel panel werd in juni van dit jaar in het leven geroepen en bestaat uit inwoners in alle leeftijden en uit alle kernen en het buitengebied. In het onderzoek gaf 72% van de deelnemers de dienstverlening een voldoende (6 of hoger).

Vertrouwde dienstverlening

Slingerland: "Het onderzoek naar onze dienstverlening heeft laten zien waar we op dit moment staan Een groot deel van de inwoners ervaart de dienstverlening momenteel als vriendelijk en prettig. Maar we beseffen ook dat we meer uit onze dienstverlening kunnen én willen halen als organisatie."

Met de visie geeft het college van burgemeester en wethouders uitvoering aan één van de doelstellingen uit het coalitieakkoord. "Onze inwoners mogen rekenen op een betrouwbare en deskundige lokale overheid, en moeten dat ervaren in onze dienstverlening", legt de wethouder uit. "Met deze dienstverleningsvisie laten we zien hoe we menselijk, verbindend, eenvoudig en zorgvuldig willen werken aan een vertrouwde dienstverlening."