Wat is het?

Leerlingenvervoer is er voor kinderen die niet zelfstandig naar school kunnen gaan. Bijvoorbeeld door ziekte, een beperking of gedragsproblemen. Of omdat de school te ver weg is. Uw kind kan dan leerlingenvervoer krijgen via de gemeente. U vraagt het leerlingenvervoer aan bij de gemeente. Dit kan online of via de post. 

Aanvraagformulier leerlingenvervoer 2021-2022 (DigiD)

Hoe werkt het?

Het kan zijn dat de gemeente vervoer voor uw kind regelt. Bijvoorbeeld een taxibusje of schoolbus. De gemeente kan ook een vergoeding geven voor vervoerskosten. Bijvoorbeeld voor het halen en brengen met de auto of reizen met het openbaar vervoer. Het hangt van de situatie van uw kind af wat er mogelijk is. De gemeente bepaalt of uw kind recht heeft op leerlingenvervoer. 

Leerlingenvervoer aanvragen

U vraagt het leerlingenvervoer aan bij de gemeente.

Voor het schooljaar 2021-2022 kan dit via het online aanvraagformulier leerlingenvervoer 2021-2022 (DigiD). U kunt ook het formulier ook in PDF downloaden, onderaan de pagina.

Leerlingenvervoer beëindigen

Wilt u geen gebruik meer maken van het leerlingenvervoer voor uw kind? Dan kunt u de gegevens van uw kind aan de gemeente doorgeven via het formulier Leerlingenvervoer beëindigen.

Contact

Voor meer informatie of het doorgeven van wijzigingen in uw situatie kunt u de gemeente bellen. Dit kan via 14 038. Taxi Centrale Zwolle (TCZ) voert het leerlingenvervoer uit in onze gemeente.  TCZ is het aanspreekpunt ouder(s)/verzorger(s) van kinderen die al gebruik maken van het leerlingenvervoer. TCZ is op werkdagen bereikbaar van 07.00 tot 17.00 uur via 038-4971704. Ook kunt u hen bereiken via het e-mailadres: groepsvervoer@tcz.nl.

Wat kost het?

Afhankelijk van het soort school en uw inkomen kan de gemeente een eigen bijdrage vragen. De eigen bijdrage en de andere voorwaarden staan in de Verordening Leerlingenvervoer

Aanvullende informatie

Uiteraard doen wij er alles aan om te zorgen dat u tevreden bent over het vervoer. Heeft u toch een klacht? Dan kunt u deze melden. U kunt voor uw klacht contact opnemen met het OVB. Dit is een onafhankelijke partij die klachten over de uitvoering van het vervoer beoordeelt. Een klacht doorgeven kan op de volgende manieren:

  • Via het telefoonnummer 0800-2777277 (op werkdagen tussen 08.30-16.30 uur)
  • Via e-mail: ovb@larcom.nl
  • Via een brief naar OVB, Antwoordnummer 5, 7700 VL Ommen

Heeft u gevonden wat u zocht?