2.4.1 Inhoud besluit

1. De gemeente stelt een besluit per brief vast en stuurt deze brief naar de inwoner. Het doel van dit besluit is dat de inwoner te weten komt of er wel of geen hulp wordt gegeven. Als de gemeente hulp geeft, staat in het besluit ook of de hulp in natura, in de vorm van een pgb, in geld of op een andere manier wordt gegeven. De gemeente kan de inwoner ook op een andere manier informeren, als de inwoner van de gemeente krijgt, wat hij heeft gevraagd en voor de inwoner duidelijk is wat de gemeente heeft besloten.

2. Geeft de gemeente hulp in natura, dan wordt in het besluit in ieder geval vastgelegd:

  • wat de hulp inhoudt en waarvoor de hulp bedoeld is;
  • wanneer de hulp ingaat en hoe lang de hulp duurt;
  • hoe en door wie de hulp wordt gegeven, en
  • welke andere voorzieningen voor de inwoner van belang kunnen zijn;
  • de plicht om wijzigingen in de situatie en het recht op de hulp in natura aan de gemeente door te geven;
  • De omvang en het beoogde resultaat.

3. Geeft de gemeente hulp in de vorm van een pgb, dan wordt in het besluit in ieder geval vastgelegd:

  • waarvoor het pgb bedoeld is en welk effect daarmee bereikt moet worden;
  • welke kwaliteitseisen er gelden voor de besteding van het pgb;
  • hoe hoog het pgb is en hoe dit berekend is;
  • wanneer het pgb ingaat en wanneer het pgb eindigt;
  • hoe de besteding van het pgb verantwoord wordt; en
  • welke andere voorzieningen voor de inwoner van belang kunnen zijn;
  • de plicht om wijzigingen in de situatie en het recht op de hulp in de vorm van een pgb aan de gemeente door te geven.

4. Geeft de gemeente hulp in de vorm van geld, dan wordt in het besluit in ieder geval vastgelegd:

  • voor welk doel het geld wordt gegeven;
  • wanneer het geld wordt betaald;
  • hoe vaak het geld wordt betaald; en
  • welke voorwaarden en verplichtingen er gelden.

5. De gemeente informeert de inwoner in het besluit ook over een eventuele bijdrage in de kosten.

Heeft u gevonden wat u zocht?