Wat is het?

Heeft u een idee om iets te verbeteren in uw woon- en leefomgeving? Steunen de bewoners van uw straat of buurt uw initiatief? En zijn ze bereid om zelf de handen uit de mouwen te steken? Kom in beweging en neem het initiatief! U kunt een online aanvraag indienen voor een bijdrage van de gemeente. De maximale bijdrage voor iedere aanvraag is € 500,--. 

Online aanvraag indienen

Hoe werkt het?

Met ‘Samen actief’ wil de gemeente inwoners aanmoedigen om zelf initiatief te nemen. Het gaat om initiatieven die uw straat of buurt een opkikker geven. Inwoners hebben al de nodige initiatieven genomen. In Genemuiden, Hasselt, Zwartsluis, Kamperzeedijk en Mastenbroek zijn dingen spontaan opgepakt. Bijvoorbeeld het gezamenlijk opknappen van speeltuintjes in wijk De Nieuwe Sluis in Zwartsluis en het inwonerinitiatief Glasvezel Buitengebied. Of een schoonmaakactie in het stadscentrum van Hasselt en de BMX-baan in Genemuiden.

Beschikbaar bedrag

Voor Samen Actief is in totaal een bedrag beschikbaar van € 10.000,--. De maximale bijdrage voor iedere aanvraag is € 500. U hoort binnen 8 weken na uw aanvraag of uw initiatief een bijdrage krijgt. Als het totaalbedrag al is uitgegeven, behandelen wij uw initiatief in het nieuwe jaar.

    Bijdragen voor een initiatief aanvragen

    U weet u als geen ander hoe uw straat of buurt mooier, gezelliger en veiliger kan worden. Heeft u goede ideeën of een initiatief op straat- of buurtniveau? Neem dan contact op met een kerncoördinator om samen naar de mogelijkheden te kijken. Ook kunt u een online aanvraag indienen bij de gemeente via het aanmeldformulier Samen actief

    Voorwaarden

    Om een bijdrage te ontvangen moet u aan een aantal spelregels voldoen:

    • U ontwikkelt uw initiatief samen met uw buurtgenoten en/of in uw buurt of straat werkzame instellingen / organisaties.
    • Uw idee heeft de steun van andere buurtbewoners.
    • U levert zelf ook een bijdrage. U steekt bijvoorbeeld uw handen uit de mouwen. Of u stelt middelen beschikbaar te stellen. Dit hoeven geen eigen middelen te zijn. Het kan bijvoorbeeld ook via fondsenwerving. 
    • Uw initiatief krijgt een eenmalige bijdrage.

    De rol van de kerncoördinatoren

    De kerncoördinatoren helpen u om initiatieven tot uitvoer te brengen. Samen met u kijken ze naar de mogelijkheden en verantwoordelijkheden. U maakt zelf een plan. De kerncoördinator ondersteunt u daarbij. De kerncoördinator helpt ook bij het zoeken naar financiële mogelijkheden.

    Contactgegevens kerncoördinatoren

    De kerncoördinatoren in Zwartewaterland zijn Tineke van de Wetering, Arjen Netjes en Jannie Bloemert. Wilt u in contact komen met de kerncoördinatoren? Stuur dan een mail naar: samenactief@zwartewaterland.nl. Bellen mag ook via algemene nummer T 14 038.

    Let op:

    Meldingen in de woonomgeving kunt u aan het meldpunt van de gemeente doorgeven. Denk bijvoorbeeld aan een kapotte stoeptegel. Daarvoor hoeft u geen contact te leggen met de kerncoördinator.

    Heeft u gevonden wat u zocht?