Bijstand

Met een bijstandsuitkering kunt u de noodzakelijke kosten van uw levensonderhoud betalen. Denk bijvoorbeeld aan huur, eten en drinken. U vraagt een uitkering aan wanneer uw inkomen te laag is om deze kosten zelf te betalen.

Een bijstandsuitkering is bedoeld om alle noodzakelijke kosten te betalen. Dit zijn bijvoorbeeld de kosten van de huur, zorgverzekering, gas, water, elektriciteit, eten en kleding. U ontvangt een bijstandsuitkering tot het moment dat u zelf genoeg geld kunt verdienen. De gemeente helpt u met het vinden van werk. Als u niet kunt werken, blijft een bijstandsuitkering mogelijk.

De hoogte van uw bijstandsuitkering?

Uw persoonlijke situatie bepaalt of u in aanmerking komt voor een bijstandsuitkering en hoe hoog de uitkering dan is. Wij kijken bijvoorbeeld naar uw gezinssituatie. 

Wanneer wordt de uitkering uitbetaald?

Uw uitkering wordt altijd op de laatste werkdag van de maand uitbetaald. Een werkdag is maandag t/m vrijdag. Feestdagen zijn geen werkdagen. 

Bijstandsuitkering aanvragen

Wanneer heb ik recht op bijstand?

De gemeente kijkt of u recht hebt op bijstand. Een bijstandsuitkering wordt niet altijd uitbetaald in geld. Soms krijgt u bijvoorbeeld voedsel, kleding of woonruimte. Ook kan de gemeente u bijstand geven in de vorm van een lening. Die moet u later terugbetalen.

Uw persoonlijke situatie bepaalt of u in aanmerking komt voor een bijstandsuitkering en hoe hoog de uitkering dan is. Hierbij kijken wij naar een aantal dingen:
-    Of u samenwoont of gehuwd bent
-    Of u alleen woont
-    Of u kinderen heeft
-    Of u met meer mensen die 21 jaar of ouder zijn in een huis woont. 
 

Als u met meer mensen van 21 jaar of ouder in een huis woont, dan kan het zijn dat u de kosten kunt delen. We noemen dat de kostendelersnorm. Daarom moet u het doorgeven als er meer mensen van 21 jaar of ouder bij u in huis wonen, ook als uw kind 21 jaar wordt. De gemeente kijkt dan wat dat betekent voor de hoogte van uw uitkering.

Wanneer wordt de uitkering uitbetaald?
Uw uitkering wordt altijd op de laatste werkdag van de maand uitbetaald. Een werkdag is maandag t/m vrijdag. Feestdagen zijn geen werkdagen.

Toeslagen van de Belastingdienst
Als u een bijstandsuitkering ontvangt of een laag inkomen hebt, heeft u of uw partner meestal ook recht op één of meer toeslagen van de Belastingdienst. Er zijn verschillende toeslagen, zoals huurtoeslag, zorgtoeslag en kinderopvangtoeslag. De Belastingdienst bepaalt of u recht heeft op een toeslag. Op de website van de belastingdienst vindt u meer informatie.
 

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u een bijstandsuitkering ontvangt, dan heeft u ook een aantal verplichtingen. Zo heeft u een inlichtingenplicht, de plicht om actief op zoek te gaan naar werk en heeft u de plicht mee te werken aan re-integratie. 

Inlichtingenplicht
De inlichtingenplicht betekent dat u alle informatie door moet geven die belangrijk is voor de hoogte van uw uitkering. Denk hier bij aan veranderingen in bijvoorbeeld uw inkomen, vermogen en uw woonsituatie. Wijzigingen geeft u door via het wijzigingsformulier of het inkomstenformulier. Op deze formulieren staat beschreven welke wijzigingen u in ieder geval door moet geven. Twijfelt u of u iets door moet geven? Neem dan contact met ons op!

Op zoek naar werk 
U bent ook verplicht om mee te werken met het plan van aanpak dat u met uw werkconsulent heeft gemaakt.

Verplicht om mee te werken
U bent ook verplicht om mee te werken, de medewerkingsplicht. Dat betekent bijvoorbeeld dat u bij ons moet komen voor een gesprek als wij daarom vragen.
 

Wat gebeurt er als ik mij niet aan de verplichtingen houd?

Als u zich niet aan de verplichtingen houdt, dan mag de gemeente uw uitkering verlagen of zelfs stopzetten. Ook kan de gemeente een boete of een maatregel opleggen. 

Maatregel
Als u bijvoorbeeld niet meewerkt aan uw re-integratietraject, dan kunnen wij u een maatregel opleggen. Dit betekent dat uw uitkering tijdelijk verlaagd wordt.

Wat is bijstands- / uitkeringsfraude?
Als u een bijstandsuitkering hebt, bent u verplicht alle informatie op te geven die van belang kan zijn voor uw uitkering. We spreken over fraude als u verkeerde of onvolledige informatie doorgeeft aan de gemeente. Voorbeelden van fraude:

  • U geeft uw inkomsten, vermogen of vakantie niet of maar gedeeltelijk op.
  • U geeft niet door dat u samenwoont
  • U geeft een adres op waar u niet verblijft

Twijfelt u of een verandering van belang is voor de hoogte van uw uitkering? Neem dan contact op met de gemeente. Zo voorkomt u dat u ongewild verkeerde informatie geeft en daardoor in de problemen komt.

Wat doet de gemeente tegen bijstandsfraude?
De gemeente kijkt regelmatig of de hoogte van uw uitkering nog klopt. We controleren uw gegevens ook bij andere instanties, zoals werkgevers, UWV, Belastingdienst en RDW. En we doen steekproeven om misbruik op te sporen. Als wij vermoeden dat u misbruik maakt van de uitkering, stellen wij een onderzoek in.

Soms controleert de gemeente uw situatie met een huisbezoek. De gemeente mag u thuis bezoeken zonder dat u dit vooraf weet. Als medewerkers van team Handhaving bij u thuis komen, laten zij altijd hun legitimatiebewijs zien. Ook leggen zij uit waarom zij een huisbezoek afleggen en wat de gevolgen kunnen zijn van het niet meewerken aan het huisbezoek.

Gevolgen van fraude
Als u fraude pleegt heeft dit gevolgen voor u:

  • Uw bijstandsuitkering stopt of wordt lager.
  • Onterecht ontvangen uitkering moet u terugbetalen.
  • U kunt een boete krijgen die net zo hoog is als het bedrag dat u moet terugbetalen.

Extra boete bij herhaling
De hoogte van de boete hangt af van de gedraging en hoe ernstig deze is. We kijken naar uw omstandigheden. Bijvoorbeeld u er zelf iets aan kon doen. Wie vaker fraudeert, krijgt een hogere boete. Ook kan de gemeente aangifte doen van uitkeringsfraude bij de officier van justitie. Dat hangt onder andere af van de hoogte van het gefraudeerde bedrag.
                                                                                                                                         
Onderzoeken
De gemeente controleert regelmatig of u uw uitkering nog terecht ontvangt. De gemeente kan kijken in bestanden van onder andere de belastingdienst en het Inlichtingenbureau van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Ook kan de gemeente bij u zelf gegevens opvragen. U bent verplicht om daaraan mee te werken.

Op zoek naar werk

Uw werkconsulent maakt samen met u een plan van aanpak om te kijken naar de mogelijkheden voor werk. Hierbij wordt altijd rekening gehouden met uw persoonlijke omstandigheden. U bent verplicht zich aan de afspraken die jullie maken te houden.
 

Vakantie in het buitenland melden

Een verblijf in Nederland, buiten de gemeente Zwartewaterland
Als u van plan bent om tijdelijk buiten de gemeente Zwartewaterland te verblijven – ook als u maar een paar dagen weggaat en het geen vakantie is - dan moet u dit minimaal 2 weken van te voren doorgeven aan uw consulent. 
 

Verblijf in het buitenland
Meld uw vakantie of verblijf in het buitenland minimaal twee weken van tevoren bij de gemeente via het formulier op deze pagina. Als u dit niet doet, kan dit gevolgen hebben voor uw uitkering. 
Bent u van plan om naar het buitenland te gaan? Geef dit dan maximaal 2 weken voor vertrek door. Wat u moet doen en hoe u de melding doorgeeft, leest u hier:

Vakantie in het buitenland melden

Inkomensondersteunende regelingen

Voor mensen met een laag inkomen heeft de gemeente inkomensondersteunende regelingen. 

Collectieve zorgverzekering

Aanmelden voor deze zorgverzekering kan via www.gezondverzekerd.nl. Na de aanvraag beoordeelt de gemeente of u aan de voorwaarden voldoet. 

Gemeentepolis

Bijzondere Bijstand

Als u een laag inkomen hebt en te maken krijgt met bijzondere, maar noodzakelijke kosten, dan kunt u bijzondere bijstand aanvragen. Dit kunnen eenmalige kosten zijn, maar ook kosten die regelmatig terugkomen maar die u niet zelf kunt betalen. U kunt hierbij denken aan:
-    De kosten voor bewindvoering
-    De kosten voor rechtsbijstand (eigen bijdrage van de advocaat)
-    Griffiekosten

Kosten waarvoor geen bijzondere bijstand wordt verstrekt zijn bijvoorbeeld:
-    Boetes
-    Het betalen van alimentatie
-    Kosten voor schade
-    Schulden
 

Bijzondere bijstand aanvragen

Individuele Inkomenstoeslag

Een individuele inkomenstoeslag is hulp in de vorm van een geldbedrag. Dit bedrag kunt u gebruiken voor de aankoop of vervanging van noodzakelijke spullen in huis. Bijvoorbeeld voor een bankstel, koelkast of wasmachine. 

Inkomenstoeslag aanvragen

Participatieregeling Bijdrage sportieve, culturele of maatschappelijke activiteiten

Heeft u een laag inkomen? Dan kunt u gebruik maken van de Participatieregeling. De gemeente betaalt dan mee aan bijvoorbeeld sportieve, culturele of maatschappelijke activiteiten. De regeling is er voor kinderen, jongeren en volwassenen.

Aanvragen Participatieregeling

Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Kunt u de gemeentelijke belastingen niet betalen? U kunt ons dan vragen om kwijtschelding. Kwijtschelding aanvragen kan voor de onroerendezaakbelasting (OZB), afvalstoffenheffing en rioolheffing.

Kwijtschelding aanvragen

Hulp bij geldzaken en schulden

Wilt u advies over gelduitgaven? Wilt u hulp bij het op orde brengen van uw financiën? Of heeft u schulden, of gaan er schulden ontstaan? Dan kunt u daarbij geholpen worden. Uw werkconsulent kan u doorverwijzen naar een budgetcoach die u kan helpen om samen met u uw schulden op te lossen. 
Ook is er elke woensdagmorgen van 09.00 tot 11.00 uur het inloopspreekuur ‘Financiën op orde’. U kunt zich dan melden bij de receptie van het gemeentehuis in Hasselt.

Zo gaan we bij met elkaar om

De gemeente heeft regels opgesteld voor bezoekers van het gemeentehuis. Hieraan moet iedereen zich houden.
                                                                                    
Elke bezoek is verplicht:
-    Zich respectvol te gedragen naar medewerkers en andere bezoekers;  
-    Aanwijzingen van een medewerker op te volgen;
-    Zich te legitimeren als een medewerker daarom vraagt.                                                                                                              

Het is niet toegestaan:
-    Verbaal of fysiek geweld te gebruiken in welke vorm dan ook;
-    Overlast geven of aanstootgevend gedrag te vertonen;
-    Seksueel getinte opmerkingen te maken of handtastelijk te worden;
-    Discriminerende opmerkingen van welke aard dan ook te maken;
-    Te intimideren op welke manier dan ook;
-    Slag-, steek- of vuurwapens of ander potentieel schade toebrengend gereedschap mee te brengen;
-    Alcohol of drugs of iets soortgelijks te gebruiken, dan wel te roken op andere dan daarvoor uitdrukkelijk aangegeven plaatsen;
-    Onder invloed van alcohol of drugs het gemeentehuis te betreden;
-    Etenswaren of dranken in de algemene publieksruimte te nuttigen;
-    Zonder aanleiding of doel in de algemene publieksruimte te verblijven;
-    Huisdieren mee te nemen, met uitzondering van geleidehonden.

Ook buiten het gemeentehuis moet u zich volgens deze regels gedragen bij contacten met medewerkers van de gemeente Zwartewaterland.

Sancties
Als u zich niet houdt aan deze regels, dan kan dit gevolgen met zich meebrengen: 
-    Verwijdering uit het gemeentehuis;
-    Aangifte van een strafbaar feit bij de politie;
-    Verhaal van de schade, dat wil zeggen dat u de kosten moet betalen als u iets kapot heeft gemaakt;
-    Ontzegging van de toegang tot het gemeentehuis gedurende een bepaalde periode;
-    Verlaging van de uitkering gedurende een bepaalde periode.
 

Mag ik een klacht indienen of bezwaar maken?

Jazeker, u kunt altijd een klacht in dienen of bezwaar maken tegen een besluit.

Klacht
Als gemeente proberen wij onze taken zo goed mogelijk uit te voeren. Als u niet tevreden bent over een medewerker of bestuurder van de gemeente, dan kunt u daar een klacht over indienen. 
Deze kunt u richten aan:
Gemeente  Zwartewaterland 
Postbus 23
8061 AA Hasselt                                                                                                              

Bezwaar en beroep
Als u het niet een bent met een beslissing van de gemeente Zwartewaterland, kunt u hier bezwaar tegen maken. Dit kan ook als u vindt dat u te lang op een beslissing hebt moeten wachten. De wettelijke termijn voor de afhandeling van een uitkeringsaanvraag is acht weken. Dit betekent dat de gemeente binnen deze periode een beslissing moet hebben genomen. Wij vragen u vóór het indienen van een bezwaarschrift eerst contact op te nemen met de juridisch consulent van de gemeente. Deze neemt samen met u de zaak nog eens door. Mocht dit niet leiden tot een oplossing van het geschil dan kunt u een bezwaarschrift indienen.

Indienen van uw bezwaar 
U dient uw bezwaar schriftelijk in bij het College van Burgemeester en Wethouders. Dit moet binnen zes weken nadat u de beslissing waar u bezwaar tegen wilt maken hebt ontvangen. Bij de gemeente Zwartewaterland behandelt een bezwarencommissie uw bezwaar.
Deze commissie geeft een advies over het bezwaar aan het college. Het college beslist daarna. Ook kunnen ambtenaren van de gemeente Zwartewaterland die niet betrokken zijn geweest bij het besluit waartegen u bezwaar maakt zich over de zaak buigen en het college advies geven. Als u het niet eens bent met het nieuwe besluit van het college, kunt u binnen zes weken in beroep gaan bij de rechtbank. De rechter zal dan een oordeel over de situatie geven.

Sneller een reactie op uw bezwaarschrift 
In een aantal gevallen gebeurt het horen van bezwaarmakers niet door een bezwaarschriftencommissie, maar door ambtenaren van de gemeente Zwartewaterland. Ambtenaren, die niet betrokken zijn geweest bij het opstellen van het besluit, kijken dan kritisch naar het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt.
Deze werkwijze heeft als voordeel dat u sneller een reactie heeft op uw bezwaarschrift. Gemaakte fouten kunnen op deze manier sneller hersteld worden. Als uw bezwaar niet tot een aanpassing van het besluit leidt, kunnen de betreffende ambtenaren u een nadere uitleg geven. Of zij wijzen u erop wat dan wel kan. Nadat het horen heeft plaatsgevonden, neemt het college een beslissing op uw bezwaarschrift. Mocht u alsnog behoefte hebben aan een advies van de bezwaarschriftencommissie dan dient u rekening te houden met een langere afhandeltermijn.                                                                                                                      

Besluit wordt niet op tijd genomen.
Hebt u een aanvraag of een bezwaarschrift ingediend bij de gemeente Zwartewaterland? De gemeente doet er dan alles aan om uw aanvraag of bezwaar goed af te handelen en u op tijd een beslissing te sturen. Mocht dit toch niet lukken, dan kunt u recht hebben op een vergoeding. Als u niet op tijd een beslissing hebt gekregen, kunt u een beroep doen op de Wet dwangsom. U kunt dan een vergoeding vragen door een brief te sturen naar: 
Gemeente Zwartewaterland 
Postbus 23 
8061 AA Hasselt.

Daarin moet u het volgende opnemen:
•    Naam en adres;
•    Datum waarop u de brief schrijft;
•    Omschrijving van de aanvraag of bezwaarschrift;
•    Datum en nummer van de ontvangstbevestiging die u hebt gekregen;
•    Nummer van de rekening waarop de vergoeding kan worden overgemaakt;
•    Uw handtekening.

Na het ontvangen van de brief heeft de gemeente Zwartewaterland twee weken de tijd om een beslissing te nemen.
 

Vragen?

Hebt u naar aanleiding van de informatie nog vragen? Neem dan contact op met uw werkconsulent. 
Op werkdagen zijn wij bereikbaar tussen 8.30 uur en 17.00 uur via 14-038.